مرداني كه خدا را آنچنان‌كه بايد، شناخته اند و هم ايشانند ياوران مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف در آخرالزمان.(1)جامعه و دولت كريمة مهدوي به شدت خدامحور (تئوئيسم) است، نه انسان محور (اومانيسم). جامعه مهدوي، برخلاف جامعه مدني، مملو و لبريز از خداست.
جامعة مدني به شدت انسان محور است. در چنين جامعه¬اي، خدا و دين او غايب است و فقط رأي و نظر مردم مقدس شمرده مي¬شود، در حالي كه در جامعة مهدوي، خواست و رأي انسان، تابعي از خواست و رأي خداست.
بدين سان، جامعه مهدوی در تقابلي آشكار با جامعه مدني قرار مي گيرد و تمام بنيان هاي آن را در هم مي ريزد؛ (2) چنانچه اميرالمؤمنين علي علیه السلامدر وصف دولت كريمه مهدوی چنين فرموده اند:
هواپرستي را به خداپرستي بازگرداند، پس از آنكه خداپرستي را به هواپرستي بازگردانده باشند. (3)

آري، بالاترين ويژگي دولت كريمه مهدوي و ياوران و دولتمردان آن خداشناسي و خدامحوري است. از اين رو بنيادی ترين ويژگي يك خانوادۀ مهدوی و فرزندان تربيت شده در فرآيند تربيت مهدوي نيز «خداشناسي»، «خدامحوری» و «موحدپروری» است.


1 . اميرالمؤمنين علي7: «رِجالٌ عَرَفُوا اللهَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَ هُم أنصارُ المَهدىِّ فِى آخِرِالزَّمانِ» اربلي، كشف الغمه، ج2، ص478؛ صافي گلپايگاني، منتخب الأثر، ص611.
2 . ر.ك: نرم افزار مجموعه سخنراني هاي دكتر حسن عباسي، عنوان جامعة مهدوي.
3 . امام علي7: «يَعطِفُ الهَوي عَلَي الهُدي إذا عَطَفُوا الهُدي عَلَي الهَوي» سيد رضي، نهج البلاغه، ص195، خطبة 138؛ آمدي، غررالحكم، ص94.